Ακούγεται σαν απόσπασμα από κινηματογραφική ταινία επιστημονικής φαντασίας, όπου το εφιαλτικό μέλλον πλησιάζει όλο και πιο κοντά στους ανθρώπους.
Υπό το σαφώς δελεαστικό πρόσχημα της καινοτομίας, η Προτεσταντική Εκκλησία στη Γερμανία επιχειρεί με αμφιλεγόμενες πρωτοβουλίες να βρεθεί στο προσκήνιο της δημοσιότητας. Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η παρουσίαση στη Βιτεμβέργη ενός ρομπότ-ιερέα (!), το οποίο είναι σε θέση να
δίνει την ευλογία και τις ευχές του στους πιστούς στα γερμανικά αλλά και σε πέντε άλλες γλώσσες! Το ρομπότ έχει πλούσια τα... κάλλη, αφού διαθέτει ακόμη οθόνη αφής στο στήθος, κεφάλι και δύο χέρια.
Η επιλογή της πόλης ίσως να μην έγινε τυχαία, αφού έξω από τον Μητροπολιτικό Ναό της Βιτεμβέργης ο Λούθηρος θυροκόλλησε τις 95 θέσεις του το 1517, εγκαινιάζοντας τη ρήξη με τον Πάπα της Ρώμης. Με αυτή την ενέργεια οι Γερμανοί προτεστάντες θα ήθελαν να εμφανιστούν ως πρωτοπόροι σε θέματα πίστης και τεχνολογίας. Το ρομπότ αυτό θα έχει την ονομασία «BlessU-2» και πέραν αυτού θα διαθέτει το... προσόν να βγάζει φως από τα υψωμένα χέρια του! Εξίσου εξωφρενικό είναι και το παρακάτω: Οι πιστοί θα έχουν τη δυνατότητα ν’ ακούν την ευχή να βγαίνει είτε από ανδρικό είτε από γυναικείο στόμα! Η παρουσίαση έγινε κατά τη διάρκεια έκθεσης με αφορμή την επέτειο της Μεταρρύθμισης του Λούθηρου και, όπως ήταν αναμενόμενο, προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων.
Ο Στίβεν Κρεμπς, εκπρόσωπος της Προτεσταντικής Εκκλησίας και επικεφαλής αυτής της πρωτοβουλίας, θέλησε να διασκεδάσει το όλο κλίμα και να κατευνάσει τις αντιδράσεις: «Θέλουμε ο κόσμος να σκεφτεί εάν είναι πιθανό να σε ευλογεί ένα μηχάνημα ή εάν είναι απαραίτητος ένας άνθρωπος. Στόχος είναι να προκαλέσουμε τη συζήτηση. Ο κόσμος είναι περίεργος, διασκεδάζει, δείχνει ενδιαφέρον. Είναι πολύ θετικοί. Αλλά μέσα στην εκκλησία κάποιοι νομίζουν πως θέλουμε να αντικαταστήσουμε τους ιερείς με μηχανές». Ο ίδιος υποστηρίζει ακόμη ότι ένα ρομπότ δεν θα μπορούσε ποτέ να υποκαταστήσει έναν ιερέα και προσθέτει: «Δεν θέλουμε να αυτοματοποιήσουμε εκκλησιαστικές διαδικασίες, αλλά να εξετάσουμε εάν μπορούμε να προσδώσουμε μια θεολογική προοπτική (sic) σε ένα μηχάνημα».
Απέναντι, όμως, σε αυτά τα παράδοξα και τα ασύμβατα πώς τοποθετείται η Ορθόδοξη Εκκλησία; Ο π. Νικόλαος Σκιαδαρέσης, προϊστάμενος του Ι. Ναού Αγίου Ανδρέου Πατρών, ο οποίος έχει πλούσιο εξομολογητικό, εκπαιδευτικό - παιδαγωγικό και ευρύτερο ποιμαντικό έργο, επισημαίνει για το συγκεκριμένο θέμα: «Η μετάνοια είναι δεύτερο βάπτισμα, είναι το βάπτισμα των δακρύων. “Χάρις μετά χάριν μετά το βάπτισμα η μετάνοια εδόθη τοις ανθρώποις. Μετάνοια γαρ εστίν αναγέννησις δευτέρα εκ του Θεού” (Ισαάκ Σύρος). Και ο Αγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος υπογραμμίζει σχετικά: “Χωρίς γαρ δακρύων ουκ ηκούσθη από του αιώνος καθαρθήναι ψυχήν του ρύπου της αμαρτίας την μετά το βάπτισμα αμαρτήσασαν”. Οταν σήμερα μιλάμε για το μυστήριο της ιεράς εξολογήσεως εννοούμε το μυστήριο της μετανοίας και αντιστρόφως».
Ως προς το θέμα της εξομολογήσεως, καθιστά σαφές ότι «στην Εκκλησία μας το μυστήριο της ιεράς εξομολογήσεως γίνεται από τον πνευματικό πατέρα, που οπωσδήποτε είναι κληρικός (αρχιερεύς ή ιερεύς). Εργο δε του πνευματικού πατρός δεν είναι να εξουσιάζει τα πνευματικά του τέκνα, αλλά να τα συμβουλεύει, να τα οδηγεί στην πνευματική πρόοδο και να τα κατευθύνει προς την αληθινή ελευθερία». Επισημαίνει, επίσης, προσεχτικά ο π. Νικόλαος ότι το μυστήριο της ιεράς εξομολογήσεως προφανώς και δεν περνάει μέσα από κανενός είδους δικανική διαδικασία. «Είναι το κατεξοχήν ανθρωπολογικό μυστήριο της Εκκλησίας, που δίνει τη δυνατότητα στον πιστό να έλθει σε προσωπική επικοινωνία και σχέση με τον πνευματικό του πατέρα, ανοίγοντας την καρδιά του σ’ αυτόν και δι’ αυτού στον Θεό Πατέρα, τον πατέρα όλων μας. “Το συνειδός ανάπτυξον έμπροσθεν του Θεού και αυτώ δείξον τα τραύματα, και παρ’ αυτού τα φάρμακα αίτησαι” μας επισημαίνει ο ιερός Χρυσόστομος». Παράλληλα, τονίζει: «Ο πνευματικός πατέρας ακολουθεί αγαπητικούς τρόπους θεραπείας απέναντι στο πνευματικό του παιδί και ποτέ τιμωρητικούς και όταν ακόμη είναι ανάγκη να επιβάλλει κάποιες φορές και τα από τους κανόνες της Εκκλησίας προβλεπόμενα επιτίμια. Σε κάθε περίπτωση, ο πνευματικός πατέρας οφείλει να συμπεριφέρεται ως φορέας και εκφραστής της αγάπης του Θεού για κάθε άνθρωπο και, φυσικά, για το πνευματικό του παιδί».
Η ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ
Θεωρεί ακόμη αναγκαίο ότι «καμία από τις λεγόμενες ψυχοθεραπευτικές μεθόδους δεν μπορεί να υποκαταστήσει το μυστήριο της ιεράς εξομολογήσεως, καθώς επίσης δεν νοείται ιερά εξομολόγηση να θεωρείται ως μια θρησκευτικού τύπου ψυχολογική θεραπεία». Υπογραμμίζει με νόημα ότι η σχέση πνευματικού πατρός - πνευματικού τέκνου είναι εντελώς και αποκλειστικώς προσωπική και αγαπητική «με μοναδικό στόχο τη σωτηρία του πληγωμένου αδελφού, ο οποίος εμπιστεύεται το επιτραχήλιο του πνευματικού του πατέρα και όχι βέβαια την όποια ανθρωπόμορφη κατασκευή, το όποιο ρομπότ που υποκαθιστά τον άνθρωπο σε τυποποιημένες εργασίες».
Τέλος, ο π. Νικόλαος τονίζει: «Η Χάρις του δεσμείν και λύειν τα αμαρτήματα των ανθρώπων εδόθη από τον Κύριο στους Αποστόλους. Ο Κύριος μετά την Ανάστασή Του απευθυνόμενος στους μαθητές Του “είπεν αυτοίς, καθώς απέσταλκέ με ο Πατήρ, καγώ πέμπω υμάς, και τούτο ειπών ενεφύσησε και λέγει αυτοίς, λάβετε Πνεύμα Αγιον, αν τινών αφήτε τας αμαρτίας αφίενται αυτοίς, αν τινών κρατήτε κεκράτηνται” (Ιωά. 20, 21-23). Τούτο παραδόθηκε από τους Αποστόλους στους διαδόχους τους και με την αποστολική διαδοχή συνεχίζεται μέχρι σήμερα μέσα στην Εκκλησία μας και θα συνεχίζεται στους αιώνες των αιώνων».
Ο Κινέζος ρομπότ-μοναχός «ΣΙΑΝΕΡ»
Το... μικρόβιο, όμως, της υποτιθέμενης νεωτερικότητας σε θέματα θρησκευτικής πίστης μεταδόθηκε και στην Απω Ανατολή. Πριν από έναν χρόνο ο βουδιστικός ναός Λονγκουάν στο Πεκίνο δημιούργησε το ρομπότ-μοναχό «Σιάνερ», ύψους 60 εκ., που ήταν σε θέση να ψάλλει και να εξηγεί τις βασικές αρχές της βουδιστικής θρησκείας! Οι δημιουργοί του επαίρονται ότι, μεταξύ άλλων, το ρομπότ τραγουδά βουδιστικούς ύμνους και είναι σε θέση να ακολουθεί φωνητικές εντολές και να ανταποκρίνεται άμεσα σε αυτές.
-->
Υπό το σαφώς δελεαστικό πρόσχημα της καινοτομίας, η Προτεσταντική Εκκλησία στη Γερμανία επιχειρεί με αμφιλεγόμενες πρωτοβουλίες να βρεθεί στο προσκήνιο της δημοσιότητας. Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η παρουσίαση στη Βιτεμβέργη ενός ρομπότ-ιερέα (!), το οποίο είναι σε θέση να
δίνει την ευλογία και τις ευχές του στους πιστούς στα γερμανικά αλλά και σε πέντε άλλες γλώσσες! Το ρομπότ έχει πλούσια τα... κάλλη, αφού διαθέτει ακόμη οθόνη αφής στο στήθος, κεφάλι και δύο χέρια.
Η επιλογή της πόλης ίσως να μην έγινε τυχαία, αφού έξω από τον Μητροπολιτικό Ναό της Βιτεμβέργης ο Λούθηρος θυροκόλλησε τις 95 θέσεις του το 1517, εγκαινιάζοντας τη ρήξη με τον Πάπα της Ρώμης. Με αυτή την ενέργεια οι Γερμανοί προτεστάντες θα ήθελαν να εμφανιστούν ως πρωτοπόροι σε θέματα πίστης και τεχνολογίας. Το ρομπότ αυτό θα έχει την ονομασία «BlessU-2» και πέραν αυτού θα διαθέτει το... προσόν να βγάζει φως από τα υψωμένα χέρια του! Εξίσου εξωφρενικό είναι και το παρακάτω: Οι πιστοί θα έχουν τη δυνατότητα ν’ ακούν την ευχή να βγαίνει είτε από ανδρικό είτε από γυναικείο στόμα! Η παρουσίαση έγινε κατά τη διάρκεια έκθεσης με αφορμή την επέτειο της Μεταρρύθμισης του Λούθηρου και, όπως ήταν αναμενόμενο, προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων.
Ο Στίβεν Κρεμπς, εκπρόσωπος της Προτεσταντικής Εκκλησίας και επικεφαλής αυτής της πρωτοβουλίας, θέλησε να διασκεδάσει το όλο κλίμα και να κατευνάσει τις αντιδράσεις: «Θέλουμε ο κόσμος να σκεφτεί εάν είναι πιθανό να σε ευλογεί ένα μηχάνημα ή εάν είναι απαραίτητος ένας άνθρωπος. Στόχος είναι να προκαλέσουμε τη συζήτηση. Ο κόσμος είναι περίεργος, διασκεδάζει, δείχνει ενδιαφέρον. Είναι πολύ θετικοί. Αλλά μέσα στην εκκλησία κάποιοι νομίζουν πως θέλουμε να αντικαταστήσουμε τους ιερείς με μηχανές». Ο ίδιος υποστηρίζει ακόμη ότι ένα ρομπότ δεν θα μπορούσε ποτέ να υποκαταστήσει έναν ιερέα και προσθέτει: «Δεν θέλουμε να αυτοματοποιήσουμε εκκλησιαστικές διαδικασίες, αλλά να εξετάσουμε εάν μπορούμε να προσδώσουμε μια θεολογική προοπτική (sic) σε ένα μηχάνημα».
Απέναντι, όμως, σε αυτά τα παράδοξα και τα ασύμβατα πώς τοποθετείται η Ορθόδοξη Εκκλησία; Ο π. Νικόλαος Σκιαδαρέσης, προϊστάμενος του Ι. Ναού Αγίου Ανδρέου Πατρών, ο οποίος έχει πλούσιο εξομολογητικό, εκπαιδευτικό - παιδαγωγικό και ευρύτερο ποιμαντικό έργο, επισημαίνει για το συγκεκριμένο θέμα: «Η μετάνοια είναι δεύτερο βάπτισμα, είναι το βάπτισμα των δακρύων. “Χάρις μετά χάριν μετά το βάπτισμα η μετάνοια εδόθη τοις ανθρώποις. Μετάνοια γαρ εστίν αναγέννησις δευτέρα εκ του Θεού” (Ισαάκ Σύρος). Και ο Αγιος Συμεών ο Νέος Θεολόγος υπογραμμίζει σχετικά: “Χωρίς γαρ δακρύων ουκ ηκούσθη από του αιώνος καθαρθήναι ψυχήν του ρύπου της αμαρτίας την μετά το βάπτισμα αμαρτήσασαν”. Οταν σήμερα μιλάμε για το μυστήριο της ιεράς εξολογήσεως εννοούμε το μυστήριο της μετανοίας και αντιστρόφως».
Ως προς το θέμα της εξομολογήσεως, καθιστά σαφές ότι «στην Εκκλησία μας το μυστήριο της ιεράς εξομολογήσεως γίνεται από τον πνευματικό πατέρα, που οπωσδήποτε είναι κληρικός (αρχιερεύς ή ιερεύς). Εργο δε του πνευματικού πατρός δεν είναι να εξουσιάζει τα πνευματικά του τέκνα, αλλά να τα συμβουλεύει, να τα οδηγεί στην πνευματική πρόοδο και να τα κατευθύνει προς την αληθινή ελευθερία». Επισημαίνει, επίσης, προσεχτικά ο π. Νικόλαος ότι το μυστήριο της ιεράς εξομολογήσεως προφανώς και δεν περνάει μέσα από κανενός είδους δικανική διαδικασία. «Είναι το κατεξοχήν ανθρωπολογικό μυστήριο της Εκκλησίας, που δίνει τη δυνατότητα στον πιστό να έλθει σε προσωπική επικοινωνία και σχέση με τον πνευματικό του πατέρα, ανοίγοντας την καρδιά του σ’ αυτόν και δι’ αυτού στον Θεό Πατέρα, τον πατέρα όλων μας. “Το συνειδός ανάπτυξον έμπροσθεν του Θεού και αυτώ δείξον τα τραύματα, και παρ’ αυτού τα φάρμακα αίτησαι” μας επισημαίνει ο ιερός Χρυσόστομος». Παράλληλα, τονίζει: «Ο πνευματικός πατέρας ακολουθεί αγαπητικούς τρόπους θεραπείας απέναντι στο πνευματικό του παιδί και ποτέ τιμωρητικούς και όταν ακόμη είναι ανάγκη να επιβάλλει κάποιες φορές και τα από τους κανόνες της Εκκλησίας προβλεπόμενα επιτίμια. Σε κάθε περίπτωση, ο πνευματικός πατέρας οφείλει να συμπεριφέρεται ως φορέας και εκφραστής της αγάπης του Θεού για κάθε άνθρωπο και, φυσικά, για το πνευματικό του παιδί».
Η ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ
Θεωρεί ακόμη αναγκαίο ότι «καμία από τις λεγόμενες ψυχοθεραπευτικές μεθόδους δεν μπορεί να υποκαταστήσει το μυστήριο της ιεράς εξομολογήσεως, καθώς επίσης δεν νοείται ιερά εξομολόγηση να θεωρείται ως μια θρησκευτικού τύπου ψυχολογική θεραπεία». Υπογραμμίζει με νόημα ότι η σχέση πνευματικού πατρός - πνευματικού τέκνου είναι εντελώς και αποκλειστικώς προσωπική και αγαπητική «με μοναδικό στόχο τη σωτηρία του πληγωμένου αδελφού, ο οποίος εμπιστεύεται το επιτραχήλιο του πνευματικού του πατέρα και όχι βέβαια την όποια ανθρωπόμορφη κατασκευή, το όποιο ρομπότ που υποκαθιστά τον άνθρωπο σε τυποποιημένες εργασίες».
Τέλος, ο π. Νικόλαος τονίζει: «Η Χάρις του δεσμείν και λύειν τα αμαρτήματα των ανθρώπων εδόθη από τον Κύριο στους Αποστόλους. Ο Κύριος μετά την Ανάστασή Του απευθυνόμενος στους μαθητές Του “είπεν αυτοίς, καθώς απέσταλκέ με ο Πατήρ, καγώ πέμπω υμάς, και τούτο ειπών ενεφύσησε και λέγει αυτοίς, λάβετε Πνεύμα Αγιον, αν τινών αφήτε τας αμαρτίας αφίενται αυτοίς, αν τινών κρατήτε κεκράτηνται” (Ιωά. 20, 21-23). Τούτο παραδόθηκε από τους Αποστόλους στους διαδόχους τους και με την αποστολική διαδοχή συνεχίζεται μέχρι σήμερα μέσα στην Εκκλησία μας και θα συνεχίζεται στους αιώνες των αιώνων».
Ο Κινέζος ρομπότ-μοναχός «ΣΙΑΝΕΡ»
Το... μικρόβιο, όμως, της υποτιθέμενης νεωτερικότητας σε θέματα θρησκευτικής πίστης μεταδόθηκε και στην Απω Ανατολή. Πριν από έναν χρόνο ο βουδιστικός ναός Λονγκουάν στο Πεκίνο δημιούργησε το ρομπότ-μοναχό «Σιάνερ», ύψους 60 εκ., που ήταν σε θέση να ψάλλει και να εξηγεί τις βασικές αρχές της βουδιστικής θρησκείας! Οι δημιουργοί του επαίρονται ότι, μεταξύ άλλων, το ρομπότ τραγουδά βουδιστικούς ύμνους και είναι σε θέση να ακολουθεί φωνητικές εντολές και να ανταποκρίνεται άμεσα σε αυτές.
Το κίνητρο ήταν να προσελκύσουν περισσότερους πιστούς και να διαφημιστεί με βάση τις τεχνικές του marketing το μοναστήρι αυτό ανά την υφήλιο. Το σίγουρο είναι ότι βρισκόμαστε ενώπιον άλλου ενός τραγέλαφου, που συνιστά παραποίηση της θρησκευτικής πίστης.
Από την Εφημερίδα Ορθόδοξη Αλήθεια
http://www.dimokratianews.gr/content/76279/thyella-antidraseon-gia-rompot-ierea
Από το yiorgosthalassis
loading...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου