Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου 2025

Θησαυρός 600 ετών ανακαλύφθηκε στα ερείπια θρυλικού κάστρου – Το ανεκτίμητης αξίας κόσμημα που λειτουργεί σαν μικροσκοπική «χρονοκάψουλα»

 Μια αξιοσημείωτη αρχαιολογική ανακάλυψη από την τάφρο του Κάστρου Κολνο (Kolno) στην Πολωνία προσφέρει νέα στοιχεία για τον μεσαιωνικό αριστοκρατικό πολιτισμό και την κατανάλωση πολυτελών αγαθών. 

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Βρότσλαβ (Wrocław) έφεραν στο φως ένα περίτεχνο, επιχρυσωμένο ασημένιο κόσμημα με αμέθυστο, το οποίο κάποτε αποτελούσε μέρος μιας μεγαλύτερης καρφίτσας—ένα εξαιρετικά σπάνιο εύρημα σε οικιστικό πλαίσιο και μια σπάνια ματιά στον τρόπο ζωής της μεσαιωνικής ελίτ της Ευρώπης

Το κόσμημα, που

βρέθηκε κατά τη διάρκεια συστηματικών ανασκαφών στο ιστορικό δουκικό οχυρό, ξεχωρίζει όχι μόνο για τη δεξιοτεχνία του, αλλά και για τις μοναδικές συνθήκες απώλειάς του. Ενώ τα κοσμήματα από πολύτιμα μέταλλα ανακαλύπτονται συνήθως σε θησαυρούς ή σε  ελίτ ταφές, η ανακάλυψη ενός τέτοιου αντικειμένου σε στρώματα καθημερινής χρήσης είναι ασυνήθιστη.

Το συγκεκριμένο κομμάτι ανασύρθηκε από ιζήματα που είχαν συσσωρευτεί ανάμεσα σε ξύλινους πασσάλους γέφυρας στη βόρεια διάβαση της τάφρου του κάστρου. Η τοποθεσία του υποδηλώνει ότι μπορεί να χάθηκε από κάποιον που ταξίδευε προς ή από το φρούριο κατά τις αρχές του 14ου έως τα μέσα του 15ου αιώνα.

Ένα κόσμημα αντάξιο του Δούκα

Το Κάστρο Κολνο αρχικά λειτουργούσε ως δουκικό τελωνειακό σημείο στα μεσαιωνικά σύνορα μεταξύ των δουκάτων του Οπόλε (Opole) και του Μπζεγκ (Brzeg). Ο πρώτος τεκμηριωμένος ιδιοκτήτης του, ο Δούκας Μπολέσλαφ Γ’ του Μπζεγκ, και οι επόμενοι ευγενείς κάτοικοι, φιλοξενούσαν υψηλόβαθμους επισκέπτες.

Η ποιότητα του κοσμήματος αντικατοπτρίζει αυτό το αριστοκρατικό περιβάλλον: ένας αμέθυστος καμπουσόν τοποθετημένος σε κωνική ασημένια βάση, που περιβάλλεται από ένα περίπλοκο φωτοστέφανο από ακτίνες ή πέταλα παλμέτας – διακοσμητικά στοιχεία που συνδέονται με τη διεθνή πολυτελή μόδα του 13ου αιώνα.

Η δεξιοτεχνία παραπέμπει στα αριστοκρατικά κοσμήματα της περιόδου, συγκρίσιμη με αντικείμενα υψηλού κύρους όπως τα διαδήματα του Κάστρου Βάβελ (Wawel) στην Κρακοβία, την καρφίτσα από τον φημισμένο θησαυρό της Σρόντα Σλάσκα (Środa Śląska), και τα πολυτελή μεσαιωνικά στολίδια που φυλάσσονται στο Θησαυροφυλάκιο του Καθεδρικού του Σπλιτ.

Επιστημονική ανάλυση υψηλής τεχνολογίας αποκαλύπτει περισσότερα

Για να προσδιορίσει τη σύνθεση και την τεχνική κατασκευής του, η ερευνητική ομάδα πραγματοποίησε προηγμένες μη καταστροφικές αναλύσεις, συμπεριλαμβανομένης της φασματοσκοπίας φθορισμού ακτίνων Χ (XRF) και της ηλεκτρονικής μικροσκοπίας σάρωσης σε συνδυασμό με φασματοσκοπία διασποράς ενέργειας (SEM-EDS).

Αυτές οι δοκιμές επιβεβαίωσαν ότι το αντικείμενο κατασκευάστηκε από ασήμι και βελτιώθηκε με επιχρύσωση με φωτιά —μια εξελιγμένη διαδικασία όπου ο χρυσός εφαρμόζεται με χρήση υδραργύρου. Τα αυξημένα ίχνη υδραργύρου που ανιχνεύθηκαν στα φάσματα υποστηρίζουν αυτό το συμπέρασμα.

Η μικροσκοπική εξέταση, αποκάλυψε επίσης ίχνη συγκόλλησης από μόλυβδο και μια ασημένια καρφίτσα στο πίσω μέρος, αποδεικτικά στοιχεία ότι το κόσμημα αρχικά ήταν προσαρτημένο σε μια μεγαλύτερη διακοσμητική δομή, πιθανότατα μια πολυτελή πόρπη που φορούσε κάποιος αριστοκράτης.


Πολυτέλεια και κοινωνικό status στη μεσαιωνική κοινωνία

Ενώ σήμερα τα κοσμήματα είναι κυρίως διακοσμητικά, στον μεσαιωνικό κόσμο έφεραν πολλαπλές σημασίες — οικονομικές, κοινωνικές και συμβολικές. Οι μελετητές τονίζουν ότι η ανάλυση αντικειμένων πολυτελείας βοηθά στην ανακατασκευή προτύπων κοινωνικής ταυτότητας και κατανάλωσης. Σε αυτό το πλαίσιο, το κόσμημα από το Κάστρο Κολνο λειτουργεί ως απτός δείκτης αριστοκρατικής παρουσίας και επίδειξης πλούτου.

Η μεσαιωνική αριστοκρατία συχνά εξέφραζε το καθεστώς της μέσω αντικειμένων που δεν ήταν πρακτικά απαραίτητα, αλλά είχαν έντονη συμβολική δύναμη.  Θεωρίες της «επιδεικτικής κατανάλωσης», που διατυπώθηκαν για πρώτη φορά από τον οικονομολόγο Θορστάιν Βέμπλεν, βοηθούν να εξηγηθεί γιατί τέτοια αντικείμενα πολλαπλασιάστηκαν στα χέρια των ελίτ. Τα πολύτιμα κοσμήματα, ακόμη και όταν δεν ήταν αυστηρά λειτουργικά, επικοινωνούσαν καταγωγή, δύναμη και αφοσίωση.

Οι μεσαιωνικοί πολύτιμοι λίθοι είχαν επίσης πνευματική σημασία. Ο αμέθυστος, ειδικότερα, πιστευόταν ότι προστάτευε τον χρήστη του από τη μέθη, το δηλητήριο, τους εφιάλτες, την προδοσία και τη μαγεία. Η λογοτεχνία της περιόδου συχνά αναφέρεται σε μαγικά κοσμήματα, συμπεριλαμβανομένων των αρθουριανών ρομάντζων, όπου οι πολύτιμοι λίθοι προσφέρουν προστασία στη μάχη. Τέτοιες πεποιθήσεις υποδηλώνουν ότι η αξία του κοσμήματος επεκτεινόταν πολύ πέρα από την αισθητική του.

Μία μοναδική ματιά στην μεσαιωνική ζωή

Η παρουσία του κοσμήματος στο Κάστρο Κόλνο φωτίζει το μείγμα πρακτικότητας, κύρους και πεποιθήσεων που χαρακτήριζε τη μεσαιωνική κοινωνία. Η τυχαία απώλειά του — και όχι η εσκεμμένη απόθεσή του — το καθιστά ακόμη πιο πολύτιμο αρχαιολογικά, προσφέροντας μια ανεπεξέργαστη ματιά στην καθημερινότητα ατόμων υψηλής κοινωνικής τάξης που σύχναζαν στο κάστρο.

Αν και το φρούριο καταστράφηκε το 1443, η τάφρος του διατήρησε αυτό το εξαιρετικό αντικείμενο για αιώνες. Σήμερα, το κόσμημα λειτουργεί ως μια μικροσκοπική χρονοκάψουλα που αποκαλύπτει τις πολυτελείς προτιμήσεις, τον πολιτισμικό συμβολισμό και τις κοινωνικές δυναμικές της μεσαιωνικής Πολωνίας.

 

Καθώς η έρευνα συνεχίζεται, το εύρημα υπογραμμίζει πώς ακόμη και ένα μόνο χαμένο αντικείμενο μπορεί να αναδιαμορφώσει την κατανόησή μας για το παρελθόν. Για τους αρχαιολόγους, το κόσμημα του Κάστρου Κόλνο δεν είναι απλώς ένα διακοσμητικό — είναι ένα σπάνιο, λαμπερό κλειδί στον κόσμο της μεσαιωνικής αριστοκρατίας.

Από το enikos

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου